Białko w diecie sportowca

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Jedno podstawowe pytanie. Czy faktycznie sportowcy muszą przyjmować większe ilości białka? Mit czy też może najprawdziwsza prawda?

Okazuje się, że nie ma w tym stwierdzeniu nawet odrobiny fałszu. Białko jest niezwykle istotnym składnikiem diety każdego sportowca, a przynajmniej tak być powinno. Nie chodzi w tym miejscu bynajmniej wyłącznie o taką kwestię jak budowanie masy mięśniowej, ponieważ tak naprawdę białko w codzienności sportowca odgrywa znacznie bardziej istotną rolę, można nawet powiedzieć, że jest to rola kluczowa. Wraz z wysiłkiem fizycznym podejmowanym przez sportowców w trakcie treningów, w trakcie zawodów, dochodzi do nasilenia się procesów metabolicznych białka. Następuje, więc jego synteza i jego rozpad. To pierwszy powód ku temu, aby zwiększyć ilość spożywanego białka, ale na pewno nie jedyny.

Białko a masa mięśniowa

Musimy oczywiście wskazać na taki aspekt jak budowanie masy mięśniowej, jak utrzymywanie jej na odpowiednio wysokim poziomie, a aminokwasy zawarte w produktach białkowych są tymi elementami, które stanowią budulec mięśni. Mówiąc jednak o budowaniu struktur mięśniowych, musimy również wskazywać na budowanie struktur więzadeł oraz stawów. Podczas treningów fizycznych mamy do czynienia z bardzo dużymi obciążeniami w tych miejscach, a więc mamy kolejny dowód na to, że białko powinno być dostarczone do posiłków spożywanych przez sportowców w większych ilościach. Coś jeszcze? Jak najbardziej tak. Białko bierze udział w syntezie hormonów, jest w dużej mierze odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie naszego układu odpornościowego, a więc tym samym jest ono niezbędne w stanach większego zmęczenia, jest ono czymś niezbędnym do tego, aby wzmacniać ów układ odpornościowy.

Białko dla organizmu

Na koniec musimy jeszcze wskazać na taki aspekt, jakim jest hamowanie procesów katabolicznych zachodzących w naszych mięśniach. Jeśli bowiem nie będziemy zapobiegać owym procesom, efekty naszych treningów będą mizerne albo też nie będą dla nas zupełnie widoczne. Każdy z nas jest mocno narażony na owe procesy i nikt nie jest na nie uodporniony. Zwiększenie spożywania białka na pewno jest bardzo dobrym krokiem ku temu, aby ograniczyć owe procesy kataboliczne zachodzące w naszych mięśniach. Nie można, więc powiedzieć, że białko nie jest istotnym składnikiem diety każdego sportowca, ponieważ bez jego zwiększonej obecności w diecie nie ma mowy o odnoszeniu jakichkolwiek sukcesów na polu sportowym, nie ma mowy, aby zwiększać masę mięśniową, aby zwiększać siłę swoich mięśni czy też ich wytrzymałość.

Wpis powstał przy współpracy z serwisem dietlove.info.

Ezoteryczny Poznań

Ezoteryczny poznań to lokalny serwis informacyjny o Poznaniu i całej Wielkopolsce. Piszemy o aktualnościach, lokalnych atrakcjach, sztuce i kulturze. Wspieramy wyjątkowe inicjatywy lokalne, piszemy o przejawach wyjątkowej przedsiębiorczości lokalnej i wszystkim tym co interesuje Poznaniaka.